Sejarah Kamera SLR (Single-lens Reflex)

Posted by Sangat Unik

Jika kita inginkan gambar yang berkualiti tinggi, kamera SLR (Single-lens Reflex) sentiasa menjadi pilihan yang utama. Sukar untuk dipercayai bahawa, dalam kecanggihan kamera digital SLR pada hari ini, perkembangan teknologi ini telah wujud untuk sekian lama.

1676 – Permulaan

Ahli matematik Jerman, Johann Sturm menerangkan tentang peralatan yang digunakan untuk artis sebagai alat bantuan seni catan. Menggunakan prinsip lensa tunggal.

1825 – Foto Bitumen

Foto pertama yang diambil dengan menggunakan kamera lubang jarum oleh seorang pereka berbangsa Perancis, Nicéphore Niépce. Beliau menggunakan Bitumen sebagai bahan foto-sensitif yang digunakan di dalam argentum klorida pada hari ini.

1861 – Thomas Sutton

Fotografer Thomas Sutton telah membuat sebuah kamera lensa tunggal dan pada tahun yang sama, beliau telah mengambil foto berwarna yang pertama.

1929 – Rolleiflex

Rolleiflex menggunakan negatif filem 120mm. Ia menjadi buruan pengumpul barangan antik.

1936 – Kine Exakta

Pembuat dari Jerman, Ihagee telah membawa ke pasaran sebuah kamera SLR bersama dengan Kine Exakta untuk gambar yang kecil. Ia membekalkan sebuah bayonet untuk penukaran lensa seperti yang ada pada model terkini.

1948 – Hasselblad

Hasselblad, sebuah firma Sweden mempersembahkan kamera lensa tunggal format pertengahan 1600F dengan modular assembly. VSystem telah dibina menggunakan prinsip yang sama seperti yang ditawarkan sekarang.

1949 – Contax S

Syarikat Dresden, Zeiss Ikon memperkenalkan viewfinder  jenis penta prism pada model Contax S. Ia memberikan imej menegak sama seperti kamera SLR biasa pada masa kini.

1952 – Asahiflex

Pembuat dari Jepun telah membina yang pertama seumpamanya sebuah Asahi Optical (sekarang dikenali sebagai Pentax) iaitu sebuah kamera SLR.

1959 – Nikon F

Sistem gambar kecil SLR Profesional telah mengukuhkan kedudukan berdekad-dekad lamanya dari Nikon dibawah fotografer profesional.

1969 – Gambar di Bulan

Gambar pertama di bulan telah diambil oleh Neil Armstrong dan Buzz Aldrin dengan kamera Hasselblad yang telah diubahsuai.

1976 – Canon AE-1

Perkembangan SLR telah mencapai ke kemuncaknya pada tahun 70an apabila jualan model Canon AE-1 telah mencecah 5 juta unit.

1985 – Minolta 7000

Kamera SLR dengan sistem auto-fokus berintegrasi telah dianggap sebagai asas kepada prinsip Dynax. Pada tahun 2006, Sony telah mengambil alih perdagangan kamera dari Minolta

1991 – Kodak DCS-100

Pembuat filem Kodak telah menawarkan kamera SLR digital yang pertama. Ia dibina dari asas Nikon F3, mempunyai 1.3 megapiksel dan bernilai USD30,000.

2003 – Canon EOS 300D

Canon telah mencapai hit di pasaran dengan penjualan EOS 300D yang direka khas untuk fotografer hobbyist. Pembuat yang lain mengikuti trend ini.

2009 – Olympus E-3

Model terkini dari Olympus. Kamera SLR menyediakan Live-Preview pada paparan, ultrasound untuk membuang partikel-partikel habuk dari sensor dan jugak penstabil imej.

sumber: http://tukangkomputersekolah.wordpress.com/2009/10/23/sejarah-kamera-slr-single-lens-reflex/