5 Jenis Kucing Termahal di Dunia

Posted by Sangat Unik

1. Kucing Ashera





Kucing ini merupakan kucing hibrida, bukan ras kucing murni (pure breed). Ashera merupakan hasil perkimpoian silang antara kucing rumahan (domestik) dengan kucing serval Afrika dan kucing hutan Asia (asianleopard cat). Pasaran kucing ini berkisar antara $ 22.000 hingga $ 28.000. Tetapi ada juga versi hypoallergenicyang dilepas seharga $ 37.000. Kucing Ashera termahal yang pernah dijual seharga $ 125.000, dengan motif macan salju. 


2. Kucing Bengal




Sama dengan Ashera, kucing bengal merupakan kucing hibrida yang dihasilkan dari perkimpoian silang kucing domestik dengan kucing hutan Asia. Sebenarnya pasaran kucing ini relatif sama dengan kucing maine coon. Tetapi, pada 1988 seekor kucing bengal bernama Fur Ball terjual seharga $ 42.000.

3. Kucing Savannah




Kucing savannah juga merupakan kucing hibrida, yang diperoleh dari perkimpoian silang antara kucing domestik dan serval. Semakin mirip kucing ini dengan serval, maka semakin mahal pula harganya. Pasaran termahal kucing ini adalah $ 22.000, lantaran memiliki kemiripan sekitar 50% dengan serval. Lazimnya harga normal seekor anak kucing savanah berkisar antara $ 950 hingga $ 7000.

4. Kucing Sphynx




Kucing hibrida termahal berikutnya adalah kucing sphynx, yang dihasilkan dari persilangan antara kucing yang terlahir tanpa bulu dengan kucing dengan kucing devon rex. Harganya di pasaran berkisar antara $ 300 hingga $ 3000.

5. Kucing Peterbald




Kucing hibrida yang juga plontos semisal dan semahal kucing sphynx adalah kucing peterbald. Kucing ini dihasilkan dari perkimpoian silang antara kucing donskoy yang tidak berbulu dengan kucing oriental short hair. Pasaran kucing ini antara $ 250 hingga $ 3000.



source: http://yanst3r.blogspot.com/2011/02/5-jenis-kucing-termahal-di-dunia.html